Casino reklame fungerer

For de som ble født på 1970- og 80-tallet i Norge var internett en sensasjon da det begynte å gjøre seg gjeldende på midten av 90-tallet. Det gir deg tilgang til alt mulig av informasjon, og på nett kan du for eksempel shoppe, se på nyheter eller spille nettcasino. Mange hadde nok også bare NRK som TV-kanal, og var dermed helt uvant med reklame-innslag.

NRK får det meste av sine penger gjennom TV-lisensen. En del folk synes det er veldig sure penger, men til gjengjeld slipper NRK sine seere reklamepauser. Det kan være svært irriterende når for eksempel en film eller en idrettssending blir avbrutt av reklame.

De som har andre kanaler må de tåle å få lange reklamepauser, noe som er helt nødvendig for at kanalene for å få inntektene sine. Visse reklamer er ekstremt dyre for produsenten, og prisene blir ofte avgjort av sendetiden. I USA for eksempel, er det veldig mange som ser på finalekampen i Superbowl, og da er det naturlig nok mange som også ser reklamepausene. Dette er i høyeste grad beste sendetid, så det er ekstremt dyrt å få reklame for sitt produkt under disse reklamepausene.

 

Det finnes noen kriterier for hvordan effektiv visuell reklame skal lages

Det blir hvert år brukt milliarder av kroner på reklame for produkter, og det ville ikke vært tilfelle hvis reklame hadde vært nytteløst. Det er forsket mye på det området, og virkeligheten viser jo at reklame er virkningsfullt. For at reklame skal ha ønsket effekt, er det blant annet disse faktorene som kommer inn i bildet:

  • reklamen skal være visuelt tiltrekkende
  • gode tilbud
  • det må appelleres til menneskers sans for materialisme

For at det skal være visuelt tiltrekkende, er det ofte brukt modeller eller kjendiser med et tiltalende utseende. Gode tilbud er også noe mange slår til på, og de tror at jo mer de kjøper, jo mer sparer de. Materialisme er også meget gjeldende i dagens samfunn, og reklamene vil ha oss til å tro at du blir lykkelig av å kjøpe produktet det reklameres for.

I Norge er det forbudt med tobakks- og alkoholreklame, siden tobakk og alkohol er skadelig for mennesker. Men det er mange som også reagerer på reklamer for gambling, noe det er lov til å ha i her i landet dersom sendingen kommer fra utlandet.

 

Er ikke spillbransjen også skadelig?

Det er naturlig nok forkastelig å reklamere og forherlige noe som er skadelig, som nok er hovedgrunnen til at tobakksreklamer er forbudt. Marlboro ble saksøkt for et enormt pengebeløp av frontfiguren i reklamene deres, den såkalte «Marlboro-mannen» fordi han ble brukt og utnyttet av dem til å reklamere for den kyniske industrien deres uten å fortelle ham hvor skadelig sigarettene var. Han døde senere av lungekreft.

I Norge er det monopol på spillbransjen, og en av grunnene til det er for å beskytte folket mot spilleavhengighet, noe reklame og et fritt marked for gambling antagelig ville sørge for å øke i høy grad. Det er riktig nok ikke alle som driver med gambling som blir avhengige av det, men det meste av forskning tyder på at det kan være lurt å begrense reklamen for denne industrien.