Spillbransjen, en storbransje

Spillebransjen er enormt stor. I mange hjem sitter det tenåringer og spiller dataspill, men voksne er faktisk like fascinert av denne muligheten. Spillbransjen har blitt internasjonal, og de markedene som har hatt den største betydningen, er USA, Asia og Europa.

roligt-dator-laptop

Underholdningen er mobil

Flere og flere kjøper dataspill i Norden. Over disk kjøper nordmenn spill til en overkant av 4 milliarder, tett fulgt av kinobilletter. I Norden er det «søta bror» som kjøper flest dataspill (med en årlig omsetning på 1,4 milliarder kr) etterfulgt av Danmark. Ola Nordmann ligger på en tredjeplass med en årlig omsetning på 0,7 milliarder kroner, etterfulgt av Finland og Island, som kjøper færrest spill i butikken. Island konsumerer derimot like stort antall dataspill per innbygger (260 kroner) som Sverige og Danmark.

Selskapene som fremdeles er i drift i de nordiske landene, ble etablert i tidsrommet 2001-2005, og er altså nokså nyetablerte. De største selskapene kom tidligere før 1998 og har på mange måter utviklet sin egen teknologi. Bortsett fra det danske selskapet IO Interactive fokuserer de største selskapene i Norden på spill online, noe vi kan oppleve i de mange hjem.

Sverige er størst på spill i Norden og noen av aktørene er knytter til utdannings- og forskermiljøet ved høgskoler og universiteter.

Spillbransjen har vokst til å bli en del av de store bransjene innen underholdning og media. Introduksjonen av stadig flere spillkonsoller har flatet ut, sammenlignet med onlinespill som står for den største veksten i markedet. Økt bredbånd og utbredt tilbud for onlinetjenester for konsollene kan være årsakene bak. Spillprodusentene lanserer onlinespill for PC, hvilket gjør det vanskeligere å piratkopiere. Ved at de nye konsollene er utstyrt med internettoppkobling  øker også stadig bruken av onlinespill via konsoller. Som en av mange med smarttelefon har du også  adgang til mobilspill på telefonen med 4G mobilnett.